Nieuwsbrief

← Vorige

Dikkedarmkankermaand MAART

Maart is internationaal de maand waarin extra aandacht gaat naar de preventie en de gevolgen van dikkedarmkanker.

Logo Antwerpen zorgt voor de sensibilisering van mannen en vrouwen tussen 50 en 74 jaar over de noodzaak om je stoelgang te laten testen via je huisarts (50-55 jaar) en via het Vlaams bevolkingsonderzoek naar dikke darmkanker (56-74 jaar).

Voor wie?

Mannen en vrouwen vanaf 50 jaar

Wie kan actie ondernemen?

Lokale besturen, organisaties en vriendengroepen kunnen tijdens deze maand aan de slag om hun inwoners, achterban of vrienden te informeren over de risico’s en symptomen van dikkedarmkanker en over het Vlaams bevolkingsonderzoek naar dikkedarmkanker.

Cijfermateriaal

Op de website van het Centrum voor Kankeropsporing vind je cijfermateriaal per gemeente.

  • Gemeentelijke rapporten met responsgraad (% mensen die deelnemen aan het bevolkingsonderzoek binnen 12 maanden), ook per geslacht en leeftijdsgroep.
  • Responsgraad
  • Dekkingsgraad

http://bevolkingsonderzoek.incijfers.be/jive/

Deze cijfers zijn handig om de verschillende raden en organisaties in je gemeenten te informeren en te motiveren om actie te ondernemen. 

Ons aanbod

Communicatiemateriaal 

Maak het bevolkingsonderzoek bekend met de onderstaande materialen:

  • Voorbeeldartikel
  • E-mailbanner
  • Publireportage 
  • Digitale pancarte - digitale boodschap voor op de schermen in gemeentehuizen, apothekers, wachtzalen,… Vraag deze op bij Logo Antwerpen.
  • Facebookberichten
  • Filmpjes  - Deze filmpjes kan je gebruiken op je eigen website, tijdens een presentatie of een activiteit over dikkedarmkanker.
    Animatiefilm: de film toont hoe je dikkedarmkanker vroeg opsoort, wat een poliep is en hoe dat kanker kan worden. Je ziet ook wie een uitnodigingsbrief krijgt en hoe het onderzoek verloopt. Het duurt 03:38 minuten.
    Hoe neemt u een staal?: in deze film wordt stap voor stap uitgelegd hoe je zelf een staal van je stoelgang neemt. Het duurt 01:47 minuten.

Promotiemateriaal

  • Bladwijzers
  • Affiches
  • Folders

Tips

  • Als lokaal bestuur zorg je voor ‘burgerparticipatie’. Maak je lokale organisaties (sportclubs, vrije tijdsorganisaties, vrouwen- en of mannenorganisaties) mee eigenaar van je actie.
  • Koppel gezondheidspreventie aan lokale initiatieven: de ‘loop’ op de braderij kan dit jaar met blauwe t-shirts, de jaarlijkse ‘voedingsmarkt’ koppelt voeding met kankerpreventie.
  • Begin goed op tijd. Vaak hebben je lokale organisaties hun kalenders minstens één jaar op voorhand vast liggen.
  • Zorg voor een budget of een plan voor fundraising.

Activiteiten

  • Maak koppelingen tussen verschillende thema’s: kanker, voeding, bewegen, tabak, alcohol en dit in combinatie met verschillende, liefst bestaande lokale activiteiten.
  • Infosessies met experten over het bevolkingsonderzoek naast experten zoals gastro-enteroloog, ervaringsdeskundige, stoma-vereniging, psycholoog  (voor minimum 20 personen).
  • Wijk- of buurtgerichte project om de participatie aan het bevolkingsonderzoek te verhogen – via lokale cijfers/enquêtes de drempels bepalen en acties opzetten.
  • Bakkersactie met muffins met een blauw lintje op.
  • Tekenacademie maakt kunst met als thema ‘….’.
  • Durf je een stand-up komiek of improvisatietheater uitnodigen om het over ‘stoelgang, testen, bloed, poliepen’ te hebben?
  • Lokale sleutelfiguur met een eigen specialisatie (gezonde voeding, sport, osteopathie, massage,…) geeft een infosessie, eventueel in combinatie met een lesgever die over dikkedarmkanker komt vertellen.
  • Standje op de seniorenmarkt waar het belang van een test wordt uitgelegd.
  • Artikel in het infoblad over het bevolkingsonderzoek in combinatie met de getuigenis van een lokale inwoner.
  • Film- of theateravond.
  • Versier je bibliotheek, gemeentehuis en OCMW  in het blauw en zet een boeken- en infostand.
  • Informeer sleutelfiguren onder gemeente- en ocmwdiensten, maatschappelijk werkers, huisartsen, preventiedienst van bedrijven.

 

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen